Ekologisk hudvård vid Rosacea

Hudvårdsskola: Ekologisk hudvård vid rosacea

Rosacea – Få huden i balans med Ekologisk hudvård

 

Nu är det dags för oss att grotta ner oss i Rosacea! Det kommer många mejl om vilka produkter som vi rekommenderar till rosacea och många av er ber också om råd kring hudvårdsrutin och livsstil för att minska rodnaden – Här kommer ett komplett inlägg till er!

Föredrar du hellre att lyssna finns en kortfattad video längst ner i blogginlägget.

 

Vad är Rosacea

Rosacea (kallas även vuxenakne) är en kronisk inflammatorisk hudsjukdom som ger rodnad hud. Den smittar inte, kan inte botas och kommer ofta i omgångar i livet (periodvis). Det drabbar kvinnor oftare än män och uppkommer oftast i trettio-fyrtioårsåldern. Min erfarenhet är dock att många får det tidigare och pga sin “tidiga debut” inte får rätt diagnos. Jag rekommenderar dig alltid att gå till en läkare för en diagnos, oavsett om du vill använda de rekommendationer du får från en läkare eller ej.

Orsaken till rosacea är oklar som de flesta inflammatoriska sjukdomar. Symtomen uppträder i ansiktet, näsa, panna, haka & kinder.

Det finns olika subtyper; ansiktsrodnad, acneliknande utslag, förtjockad hud & ögonirritation. Beroende på typ kan den drabbade behöva olika hjälp. Det är vanligt med brustna blodkärl vid rosacea (pga det ofta höga blodtrycket). Det ökade blodtrycket gör också att lymfsystemet (kroppens system för lymfa/”detox”)  inte fungerar optimalt vilket ofta leder till svullnad och mer inflammation.

 

Flushing Rosacea

Man pratar också om ett begrepp som kallas “flushing” eller erytem – att blod “flushar” som en het ström till ansiktet, det hettar och bränner och upplevs ofta mycket jobbigt för den drabbade. För att minska flushar bör man identifiera vad som orsakar dessa – dvs vad som triggar flusharna.

 

Triggerfaktorer vid rosacea

Det finns vissa faktorer som identifierats som triggande vid rosacea, dvs att de kan orsaka flush. Dessa är tex alkohol, varma drycker, sol, starka kryddor, kyla & vind, kaffe, starka hudvårdsprodukter, stress. Som nämnt ovan bör man försöka identifiera vad som orsakar en flush. För att enkelt göra det kan man föra en hudvårds-dagbok där du skriver upp datum och vad du ätit/gjort 24h innan flush. Det bästa är att föra dagbok regelbundet, men det viktigaste är att försöka hitta samband mellan faktorer och flush så då för du åtminstone noteringar när en flush inträffar. Alla faktorer som nämns behöver inte orsaka flush för just dig. Faktorerna är kanske något som kan kännas jobbigt/tråkigt att undvika – vem älskar inte sol tex? Jag inser också att dessa faktorer är något som man kan tycka mycket om – så min rekommendation är att hitta en balans mellan vad din hud tål och vad den inte tål och försöka undvika bara det.

 

Konventionell rosacea behandling

Vid de flesta inflammatoriska sjukdomar brukar kortison ordineras, men inte vid rosacea då det faktiskt kan förvärra besvären. Man får ofta istället antibiotika-kurer eller krämer istället (tex Metronidazol som är receptfritt). Finazea gel är också vanligt. Råden som ges utöver dessa är att undvika sol (skugga + solkräm), undvika starka hudvårdsprodukter som kan irritera huden & undvika faktorer som triggar rosacean.

 

Rosacea är kronisk vilket innebär att du inte kan behandla bort den utan endast kan lindra besvär och kanske tom så bra att det inte återkommer, eller att du kan vara symtomfri länge. Misströsta inte – det finns mycket du kan göra via produkter och livvstil som kan hjälpa dig avsevärt!

 

Ekologisk hudvård och rosacea

Många tror att bara för att hudvården är ekologisk är den per definition skonsam, detta stämmer inte riktigt. Det finns flera komponenter i ekologisk hudvård (tex olika växtextrakt) som är riktigt potenta och kan irritera en känslig hud. Därför är det viktigt att hitta ekologisk hudvård som är skonsam baserat på dess ingredienser.

 

En rosaea-hud bör ses som en extra känslig hud som är lättirriterad och därför bör du använda produkter som kan irritera så lite som möjligt samtidigt som de verkar stärkande.  En vårdande och näringsrik hudvård helt enkelt – och då är du nu på helt rätt plats! Vår ekologiska hudvård är baserad på vårdande oljor som skyddar och mjukgör, men det är viktigt att vi tar hänsyn till hur mycket fett din hud klarar av och anpassar hudvården därefter.

 

Acne rosacea

Acne rosacea är ett tillstånd där du har inslag av acne i rosacean, dvs finnar som är mer eller mindre inflammerade. Den här huden ses som en känslig acne-hud och läs gärna vårt blogginlägg om acne & finnar för råd. Gällande ansiktsvatten för acne rosacea kan du testa både vårt lavendelvatten och tea tree vatten för att se vilken som passar bäst. Tea tree är mycket bra mot utslag, finnar etc, men kan ibland vara lite för aktiv och då tar du lavendel.

En acne rosacea mår bra av tunna oljor som snabbt absorberas av huden medan den torrare typen kan ha lite fetare oljor som ligger kvar och skyddar – här rekommenderar vi vår Eye makeup remover som är en riktigt suverän multi-purpose produkt.

Hudterapeuten tipsar: ekologiska produkter vid rosacea

Vi rekommenderar skonsamma produkter och som start parfymfria produkter. Om du vet med dig att du tål eteriska oljor kan du välja doftsatta produkter, men då helst i låg dos, välj alltid annars doftfritt. PS – våra oljor är lågt doftsatta. 

 

Som vid alla inflammatoriska hudåkommor gäller: Less is more. 
Ju mindre du rengör, pillar, fixar – desto mer vila får huden. Se därför till att ha en enkel hudvårdsrutin som inte sliter eller triggar huden onödigt.

  • Rengöring: Tvätta ansiktet med så skonsamma produkter som möjligt, alltså inget starkt som effektivt tar bort din skyddande fettsyramantel. Välj vår doftfria rengöringsolja Cleansing Oil Sensitive skin som du tvättar bort med en rengöringssvamp. Tvätta endast ansiktet på kvällen och följ vår hudvårdsrutin.  Du kan självklart också använda en annan olja som rengöring (mandel, sesam, jojoba) – vi rekommenderar halvfeta oljor för att inte riskera att lösa upp alltför mycket av vår huds skyddande fett. Det är viktigt att när du rengör med olja alltid få bort oljan ordentligt eftersom det är i oljan du löst upp all smuts och ev smink. Den vårdande oljan som du låter vara kvar huden smörjer du med efter rengöring.
    För rengöring av ev ögonmakeup använder du en tunnare olja, såklart också doftfri, vår Eye Makeup Remover.

Fukt: Det är viktigt att huden får fukt eftersom det hjälper nästkommande produkt att sjunka in bättre (dvs det som stärker huden) men också för att motverka en torr hud. Att motverka torr hud är viktigt vid rosacea eftersom en torr hud är ännu mer lättirriterad och det kan trigga din rosacea. Om du använder en oljebaserad hudvårdsrutin behöver du tillsätta fukt i form av ansiktsvatten eftersom din ansiktsolja inte i sig innehåller fukt (en vattenfas) såsom en kräm gör. Här rekommenderar vi lugnande ansiktsvatten såsom tex kamomill, lavendel (Flower Water Lavender) eller tea tree – för acne rosacea (Flower Water Tea tree). Du kan också göra eget ansiktsvatten av olika örter, tex Daggkåpa. Se hur du gör det här.

 

Mjukgörande: Det mjukgörande steget är det vårdande och stärkande steget i hudvårdsrutinen och det är viktigt att motverka fuktförlust genom att kapsla in fukten med en oljebaserad produkt. Beroende på hur torr du är kan du använda olika feta ansiktsoljor. I de allra flesta fall rekommenderar vi får Facial oil Sensitive skin för en rosacea-hud som mjukgör effektivt och sjunker snabbt in i huden. Den innehåller klorofyllrik avocadoolja (ljusgrön nyans) som hjälper till att neutralisera rodnaden i huden. Dessutom rik på skyddande E-vitamin och D-vitamin samt fettsyran GLA som motverkar torrhet. Den är också helt doftfri för att minimera risk för irritation. På ev extra utsatta torra fläckar kan du kapsla in ytterligare med en fetare salva eller sheasmör. I höst (2017) kommer vi dessutom lansera Massage Oil Sensitive Skin som passar utmärkt för en känslig rosacea hud där massageoljan kan användas droppvis på torra partier för att riktigt effektivt kapsla in fukten och motverka torrhet.

 

Mask: Att lägga en ansiktsmask 1 gång i veckan rekommenderas varmt för en hud med problemtik. I detta fall med rosacea vill vi gärna ha något som lugnar och binder fukt. Här kommer mina bästa ansiktsmask-tips för rosacea. Obs! Låt aldrig masken torka helt – då snor den fukt från ansiktet – se därför till att spraya med ansiktsvatten medan masken verkar.

 

Tips! Rosacea ansiktsmask

Honung: Honung är jättebra vid rosacea för att minska rodnad och inflammation. Du kan använda “vanlig” ekologisk honung som du hittar i mataffären. Applicera den som en ansiktsmask på väl rengjort ansikte och låt verka ca 15 min. Skölj bort med ljummet vatten och torka bort det sista med en svamp. Applicera ansiktsvatten + ansiktsolja ovanpå som avslut. Det finns också en speciell honung som kallas Manucka honung som är extra antiseptisk för dig som har acne rosacea (finns på hälsokost). Du kan gärna addera gurkmeja i honungsmasken (obs det blir gulfärgat)

Havre: Havre lugnar en irriterad hud och är perfekt att göra ansiktsmask på för en rosacea-hud. Mortla/mixa havregryn till ett pulver och blanda med ansiktsvatten eller vanligt vatten till en pasta och applicera på huden. Vill du öka den antiinflammatoriska effekten ytterligare – tillsätt torkad kamomill.

Yoghurt: Lägg ett lager av yoghurt på huden, den svalkar skönt och ger fukt. Dessutom sänker den pH:t i huden. Låt verka ca 15 min och skölj av.

 

Ingredienser i hudvård att undvika vid rosacea

Pga irritationsrisk

Starka konserveringsmedel: T.ex. triclosan, benzalkonium chloride, diazolidinyl urea, methylisothiazolinone eller methylchloroisothiazolinone, formaldehyd, quaternium-15

Kemiska solfilter: T.ex. oxybenzone, benzophenone-3.

Doftämnen: Perfume, fragrance, parfum

Starka tensider (tvättaktiva ämnen): Sodium Laureth Sulfate, Sodium Laoryl Sulfate, Natriumlaurylsulfat, ammoniumlaurylsulfat, Sodium Coco Sulfate.

 

Produkter som rubbar den skyddande fettsyramanteln: T.ex. uttorkande ansiktsmasker eller syrainnehållande produkter

Peeling: Jag rekommenderar sällan att peela en rosacea-hud, speciellt där huden med spruckna blodkärl (huden är extra tunn där). En rosacea som har förtjockad hud tåls att peelas mer än de andra typerna. Om man absolut vill peela – peela försiktigt och se alltid till att lägga en ansiktsmask efteråt för att “ge tillbaka” till huden.

 

Många av ingredienserna ovan har också negativa effekter på miljön.

 

Andra livstilstips

  • Identifiera triggerfaktorer – Försök hitta de faktorer i din livsstil som triggar din rosacea och speciellt flush. Är det alkohol? starka kryddor? för lite sömn? Försök att hitta en balans och dra ner på det som gör att du mår sämre.
  • Lymfmassage motverkar svullnad – Sök upp en lymfmassör och gå regelbundet på lymfmassage. Väldigt många av mina rosacea-kunder har blivit hjälpta av lymfmassage så det rekommenderar jag varmt. Lymfmassage motverkar att lymfsystemet stagnerar, motverkar svullnad och hjälper i långa loppet med att kroppen bättre kan hantera inflammation.
  • Vid ögonirritation – Om du har en rosacea som innefattar ögonirritation och torra slemhinnor rekommenderar jag regelbundet intag av fettsyran Omega-7 som finns i bla havtorn. Fettsyran motverkar torra slemhinnor och kan hjälpa mot irritationen i ögonen. Finns att köpa i kapslar på hälsokost.
  • Torr arbetsmiljö? – Ha ett ansiktsvatten med dig för att spraya regelbundet och motverka fuktförlust. Torrheten är ofta ett stort problem. Ha framför datorn eller i fickan/väskan. Om du sitter på samma plats kan du också införskaffa luftfuktare.
  • Probiotika efter antibiotika: Om du har ätit antibiotika har du förmodligen inte mycket av de goda tarmbakterierna kvar som hjälper ditt immunförsvar. Fyll därför på med probiotika som just är olika tarmbakterier bla laktobaciller. Du kan också äta mjölksyrade produkter
  • Zink för läkning – Zink hjälper till med läkning och du kan äta det invärtes i tillskott eller applicera zinksalva på huden (antiinflammatoriskt).
  • Kost vid rosacea – Det finns ingen speciellt kost som vetenskapligt är bra vid rosacea, men eftersom rosacea är en inflammatorisk sjukdom får många av mina kunder bra resultat efter att dra ner på inflammatoriska livsmedel som tex gluten, socker och laktos/mejeriprodukter. testa att utesluta i 2 veckor och se vad det kan göra för din rosacea.
  • Antiinflammatorisk Omega-3 – Genom att öka intaget av omega 3 minsakr du inflammationen i kroppen.ringa på sallad eller ta en matsked per dag. Det finns också kapslar på hälsokost. Tips på livsmedel rika på omega 3: Linfröolja, hampfröolja, valnötter & rapsolja.
  • Svalkande tips: För att lindra hettan vid flush rekommenderar vi kylda produkter. Vissa går till frysen och tar frma ärtpåsen, men ett annat lite mer hudvårdande tips är att ställa in Aloevera-gel i kylen och ta fram när det hettar. Det både ger huden fukt, motverkar torr hud och svalkar underbart skönt.

Sminktips vid rosacea

Jag rekommenderar puder från Zuii Organic med innehåll av torkade blomblad som verkar lugnande och antiinflammatoriska – idealiska för en rosacea hud. Om du föredrar löst puder rekommenderar jag Zuii Organic Loose powder och om du hellre vill ha pressat puder (detta blir lite mer vårdande än löst puder, men det är också en smakfråga vad man gillar bäst och är van vid) är det Zuii Organic Ultra powder du ska ha. Båda är mycket dryga men många tenderar att använda mer av ett löst puder så ofta räcker pressade puder längre (blir ofta mindre spill).

Vid rosacea har man en rodnad i hudtonen och då passar de kallare nyanserna bättre så jag rekommenderar nyansen Buff om du är ljus i hyn och Alabaster för medium nyans.

Ett annat superbra tips vid rosacea är att använda en korrigerande primer, du applicerar den som en vanlig ansiktskräm innan du lägger på puder. Det gör att pudret sätter sig bättre, håller längre under dagen men framförallt att du korrigerar hudtonen och behöver då använda mindre puder. Flytande produkter såsom primer finns i sachetter (prover). För rosacea använder du nyansen Mint som korrigerar rodnaden med den gröna minttonen.

Titta på vår film om rosacea

 

 

 

Referenser och lästips

 

Comment List

  • Kerstin 28 / 07 / 2017 Reply

    Jag har Rosacea men har varit symptomfri i snart 6 år. Jag slutade med komjölk och skoven försvann. Nu är jag helt komjöljsfri (även glutenfri) men tål getmjölksprodukter så Chevré o Äkta Fetaost o annan get o fårost kan jag äta utan problem, tack o lov. Har även en getgård tre mil bort där jag köper både mjölk o yoghurt. Get o fårmjölk samt buffelmjölk har ett annat protein, kasein A2, vår svenska mjölk har nuförtiden övervägande kasein A1, förr var det mest A2.
    A1 skapar ofta inflammationer i kropoen vilka kan resultera i bl.a Rosacea, reumatism, eksem, fibromyalgi o andra autoimmuna sjukdomar och man misstänker även att Diabetes typ1 kan triggas av A1. Forskning pågår i Finland.
    Även olika cancerformer är vanligare bland de som konsumerar mycket komjölkspodukter (prostatacancer, bröstcancer)
    Mer finns att läsa om man googlar på mjölk+sjukdomar.

    • Nomberg Sara 28 / 07 / 2017 Reply

      Tack Kerstin för ditt bidrag! Jättekul och skönt för dig att metoden fungerat så bra. Vet många andra också som blivit bättre när det dragit ner eller uteslutit laktos och mjölkprotein. Varma hälsningar Sara

Kommentera