Sanningen om solskydd

 

Allt du behöver veta om solskydd

sommar solSommaren har äntligen nått Stockholm, som vi har väntat! Solen kommer fram och det blir aktuellt med solskydd, så jag tänkte; vad passar bättre än att skriva om hur solskydd fungerar, vilka alternativ som finns och vad jag som ekologisk hudvårdsterapeut rekommenderar.

 

Solstrålarna

Solens strålning innehåller UV-strålning (Ultraviolett strålning). När solen träffar vår hud aktiveras bildning av vårt pigment, melanin som gör att vi blir bruna när vi solar. Ju mer melanin du har desto bättre skydd får du mot solen så därför får vi mer och mer skydd ju längre vi är i solen – fiffigt va?

Strålningen består till 90% av UVA, resterande är UVB. Både UVA och UVB stimulerar bildning av melanin (pigmentet) samt ger en rodnad i huden, men det är mest UVB som står för rodnaden av huden. UVA tränger längre ner i huden än UVB (det kan också passera genom glasrutor) och anses vara en stark bidragande faktor till hudcancer. Solen sänder även ut UVC, men dessa når inte jorden pga ozonskiktet som absorberar strålningen.

Alla kan dock bränna sig om man inte är försiktig. Solen är som starkast mellan kl 11 och 15 – under denna tid rekommenderar jag inte att du ligger i solen om du brukar bränna dig. Olika personer klarar olika mycket sol – om du är blek och brukar bränna dig, skydda dig med kläder hellre än solskydd.

 

Solskydd

Det finns olika typer av solskydd som används för att skydda huden mot att bränna sig. Solskyddsfaktorn anger hur många gånger längre du kan vistas i solen. Tex spf 15 gör att du kan vara i solen 15 gånger längre. Det högsta solskyddet som säljs är spf50+. Man pratar också om hur mycket UVB som INTE filtreras bort, tex spf 2 ger 50% UVB-genomsläpplighet, medan spf 10 ger 10% genomsläpplighet. SPF 30 ger ca 3% genomsläpplighet. I solskyddsprodukter används två varianter av solskydd:

1) Fysikaliska/partikulära solskydd (används inom naturliga & ekologiska solskydd):

Fysikaliska solskydd i forma av mineraler (titaniumdioxid) fungerar genom att lägga sig som en hinna ovanpå huden och reflektera solens strålar.

*EDIT: Sedan 22 april 2016 är zinkoxid återigen tillåtet att använda som fysikaliskt solfilter i solskyddsprodukter.

2) Kemiska solskydd (används inom konventionella solskydd):

Kemiska ämnen absorberar UV-strålningen och oskadliggör strålningen genom en omvandling, dvs en kemisk reaktion sker.

 

Varför ska jag välja ekologiska/naturliga solskydd?

Även om jag kan tycka det låter en aning läskigt att ett kemisk solfilter tränger ner i huden och skapar kemiska reaktioner, är det faktiskt resterande ingredienser i den konventionella solkrämen som jag vill undvika. Alla har någon gång tyckt att de får finnar av sitt solskydd – och jag är en av dom. Min hy blev alltid kaos när jag smörjde mig med konventionella solskydd (innan jag “blev eko”). Ofta beror detta på de mjukgörande ämnena som de tillsätter produkten. I många fall är det mineraloljor och silikoner. Dessa lägger sig som ett hölje på huden och täpper till. Inte särskilt bra för min hud som har en relativ aktiv talgproduktion (blandhy). Dessutom innehåller de ofta starka konserveringsmedel (parabener) som varit mycket omdebatterade. Man misstänker kopplingar till störningar i hormossystemet gällande vissa parabener, men då man inom EU och internationellt inte fastställt kriterier för definition av hormonstörande ämnen har det varit svårt att studera vetenskapligt i studier. Därför har koncentrationer skärpts för vissa parabener. Tills de kommit fram till huruvida det är farligt eller inte, undviker jag dessa ämnen. Jag tycker inte det känns säkert att använda ett ämne bara för man inte hunnit bevisa att det är ofarligt, jag vill veta att det är säkert.

Inom ekologisk hudvård får du ett solskyddsfilter som inte tränger ner i huden och de delar även min uppfattning kring överiga ingredienser som jag vill ska vara ekologiska om det går att få tag på. Mitt förstahandsval är Eco cosmetics sololja eller solgel (Vi säljer inte längre solskydd). Eco cosmetics säljer även krämer upp till SPF 50.

Inom ekologisk hudvård pratas det också om s.k naturliga solskydd, tex att jojobaolja ska ha spf 4, kokosolja spf 15 och hallonfröolja spf ca 30. Detta är inte bevisade teorier, så om du tenderar att bränna dig rekommenderar jag dig att hålla dig till solfilter som har en beprövad effekt.

 

Nanopartiklar

Då fysikaliska solskyddsfilter lägger sig på ytan blir huden ofta lite vit-aktig vilket konsumterna inte uppskattade. Nanopartiklar introducerades då som lösning på problemet eftersom att nanopartiklar är små, små partiklar vilket lättare gjorde att krämen sjönk in i huden. Det gör alltså att huden inte blir vit vid applicering. Det finns många som är skeptiska mot nanopartiklar i hudvård och solskydd, jag är en av dom. Att något litet kan tränga in i huden känns obekvämt, speciellt då de inte har gjorts långtidsstudier på hur nanopartiklar påverkar vår hälsa. Jag applicerar försiktighetsprincipen här och undviker det som jag inte är säker på är ok. På förpackningen på hudvårdsprodukten kan du se om det är i nanopartikelstorlek eller ej. Då står det i innehållsförteckningen tec Titaniumdioxid (nano). Obs! Eco Cosmetics solskydd innehåller EJ titaniumdioxid i nanoprtikelstorlek, så där kan du vara lugn. De har istället valt att lägga i färgade oljor i organge ton vilket gör att varken gelen eller oljan gör att du får en vit hinna. Istället är den transparant åt det orange hållet – superfint vilket även ger lite lyster.

 

Barn och sol

little-girl-running-795505_1280Barns hud är känsligare än vuxnas och bränner sig lättare. För att undvika det skyddas barn med kläder och rekommenderas att undvika sol det första levnadsåret. Efter det rekommenderas SPF 50. Vi säljer solskydd för baby och barn i spf 50+ från Eco cosmetics, läs mer om dessa här.

Enligt Strålskyddsmyndigheten rekommenderas barnen att skyddas med kläder, hatt och solglasögon. Kläderna ska vara tätt vävda, sitta löst och vara torra. Om ni reser till länder med stark sol är behovet ännu större att skydda med rätt kläder osv. Det finns speciella solskyddskläder med UPF-värden. Man ska eftersträva UPF 40+ vilket indikerar mycket bra skydd mot solen. Undvik solen mitt på dagen, speciellt mellan kl 11-15. Du kan titta på din skugga – om den är kortare än du själv är solen stark.

Ha gärna extra solskydd då du är gravid eftersom det är vanligt att man drabbas av pigmentsförändringar under graviditet.

 

 

D-vitamin

Solen är inte bara ond – den ger oss också välbehövlig D-vitamin. När huden bestrålas av solens energi startar processer i huden som resulterar i att vi bildar D-vitamin. Man räknar att vi behöver vara i solen 15-30 min, när man visar händer, överarmar och ansikte, för att bilda tillräckligt med D-vitamin. D-vitamin behövs för att stärka vårt skelett och immunförsvar.

 

Förbered din hud för solen

SOLGELecDu kan med enkla medel förbereda din hud inför sommaren och solens strålar. Här kommer mina bästa tips:

– Håll din hud välsmörjd; en hud som har bra nivåer av fett och fukt kan skydda sig bättre mot all yttre påfrestning, så undvik en torr hud! Tvätta skonsamt med olja (Cleansing oil) , fukta med hydrolater/ansiktsvatten (Flower water) och mjukgör med ansiktsolja (Facial oil). Har du en känslig hud – välj doftfria Sensitive-serien.

– På Hälsokost kan du köpa Betakaroten. Betakaroten är ett förstadie till vitamin A och finns bla naturligt i morötter. Betakaroten-kapslar eller tabletter innehåller ofta, förutom betakaroten, antioxidanter tex E-vitamin som skyddar mot fria radikaler. Betakaroten kan hjälpa mot soleksem och ger dig ett solskydd inifrån. Du blir dessutom lite brun på köpet. Du kan köpa i allt från 12mg-50mg betakaroten.

– Solskydd: Smörj huden 30min innan solvistelse. Välj gärna ekologiskt solskydd. Läs varför du bör använda ekologiska solskydd här.

 

Mitt absoluta råd till dig är: om du känner att det bränner och hettar mycket i huden – gå in i skuggan. Smörj inte ett extra lager av solskydd och ligg kvar. Det är inte hälsosamt för din hud. Det är en stor risk att du bränner dig och ju mer du bränner dig hud desto större risk för hudcancer. Solvanorna idag är rätt absurda kan jag tycka. Huden förlorar stora mängder fukt när man solar och lämnar en torr och fnasig hud som ofta kliar. Det är inte bra för huden så återfukta nog och sola med vett. Bränner det? – inte ok! Gå från solen.

Har ni några frågor? Kommentera gärna och glöm inte, sola sunt! /Sara

 

 

Källhänsvisning:
– Läs mer om sunda solvanor på vårdguiden.se

– Läs mer om råd kring sol och barn hos Strålskyddsmyndigheten

– Läs mer om hur solens uv-strålar påverkar huden hos Strålskyddsmyndigheten. 

– Läs mer om solskyddsprodukters verkan i Ren, mjuk och vacker  – Kemi och funktion hos kosmetika av Marie Lodén.

– Läs mer om solskyddsfilter hos Läkemedelsverket.

– Läs mer om nanopartiklar hos Läkemedelsverket

– Läs mer om zinkoxid i solskyddsprodukter hos Läkemedelsverket.

Comment List

  • Sara 27 / 04 / 2017 Reply

    Hej. Jag undrar hur det funkar om man är en sån som verkligen aldrig bränner sig. Jag är blek och får snarare gyllengul hud än brun på sommaren, men bränner mig gör jag aldrig. Överallt antyder texter om solskydd att de skyddar mot att man ska bränna sig och då även att det är om man bränner sig som solen är farlig. Och därför undrar jag om den i princip är ofarlig om man inte bränner sig alls? Det framgår aldrig nånstans nämligen så jag har alltid undrat.

    • Nomberg Sara 28 / 04 / 2017 Reply

      Hej Sara! Superbra fråga – tack för den!
      Jättebra att du aldrig bränner dig, men jag ska förklara hur solen påverkar huden. Många gånger pratar man ju termen “att bränna sig” som ett resultat av solens bestrålning, och det är den synliga varianten, men solen skadar huden även om vi inte ser det. Solen har både UVA och UVB strålar där UVA mest gör oss bruna, men det skadar även elastin, det är elastin som gör att vår hud är elastisk och går tillbaka efter utsträckning. Vid mycket solning och att man då även blir brun (ej bränd) så skadas elastinet och vi blir rynkiga. Detta innebär att även om du inte bränner dig utan bara blir brun så skadas ändå huden och du löper större risk att bli rynkig (dvs att vi åldras i förtid). Det är också UVA som kopplas till hudcancer. Slutsats: Även om du inte bränner dig skadas du av solens bestrålning och detta är omöjligt att se med blotta ögat. Lösningen är att sola mer långsiktigt, dvs ha solskydd men mest av allt hålla sig i skuggan för att minska risken. Hoppas det blev klarare för dig – fråga gärna annars igen.

Kommentera