Vad är probiotika?

Probiotika för ditt välmående

Som ekologisk hudvårdsterapeut ser jag till helheten hos min kund. Jag ser inte bara hudproblemet utan jag försöker se till obalanser i kroppen som kan ligga till orsak för hur huden uttrycker sig. Genom ansiktsdiagnostik kan man tyda och få signaler om var i kroppen dessa obalanser ligger. Många hudproblem har en koppling till våra tarmar. En kund med perioral dermatit (en typ av eksem) har tex ofta problem med magen och ibland också en konstaterad IBS-diagnos. Många frågar kring probiotika och eftersom jag anser att det kan vara ett mycket bra kosttillskott att ta till vid hudproblem, handlar detta inlägg om just probiotika.

anatomy-160524_1280Probiotika är levande bakterier som har en gynnsam effekt för värdens, alltså våra, tarmars mikrobiella hälsa. Dessa bakterier tas som kosttillskott i kapslar eller i livsmedel såsom exempelvis filmjölk, yoghurt, juicer etc. Ofta är probiotika laktobaciller, men kan vara andra typer av bakterier också. Vår tarmflora spelar en avgörande roll för värdens inflammatoriska svar och balans hos immunförsvaret. Kort sagt kan man säga att om magen är i obalans är det stor risk att se inflammatoriska reaktioner hos värden, tex eksem som är en inflammatorisk respons.

Våra tarmar innehåller enormt mycket bakterier, vi har faktiskt 10 gånger mer bakterier i vår kropp än vad vi har mänskliga celler i kroppen. Man kan i princip säga att vi egentligen är mer bakterier än människor – tur för oss att bakterierna är så små! 😉 Idag tycker många att bakterier är något smutsigt, äckligt och något vi behöver desinfektionsmedel till. Jag föreslår att ni tänker om. Dessa bakterier som finns i vår tarm och på vår hud är till stor nytta. Dessa bakterier lever på oss och i gengäld skyddar de oss. De skyddar oss genom att konkurrera ut andra parasiter och de kan tex i våra tarmar producera vitamin K (som hjälper till med tex koagulation).

Vi vet fortfarande mycket lite om dessa bakterier och därför startades något som kallas för “Human Microbiome Project”. Projektet syftar till att kartlägga de bakterier som lever i våra kroppar och hur de bidrar till våra hälsa.  De har tex kommit fram till att bakterier som lever på vår hud äter av döda hudceller och i gengäld använder de fettet som huden producerar (sebum) och gör det till naturliga återfuktare. De har funnit att huden har ett ekosystem av bakterier, det lever alltså olika bakterier i din armhåla jämfört med i ditt armveck osv. Det spekuleras även kring ett samband mellan magtarmflora och mental hälsa samt autism. Mycket fascinerande fakta som vi kommer att höra mycket mer om i framtiden!

Hur funkar det?

Probiotiska bakterier producerar organiska syror som exempelvis mjölksyra, vilket sänker pH-värdet i tarmen. I tarmen ska vi ha ett basiskt pH-värde och detta gynnar tillväxten hos vår egen tarmflora. Probiotika hjälper alltså till med att få din egen tarmflora starkare. Dessutom motverkas aktiviteten hos skadliga förruttnelsebakterier och svampar (tex candida). På hälsokosten och apoteket säljs många olika märken av probiotika och många kunder frågar givetvis hur de ska tänka när de väljer probiotika. Jag kan tycka att eftersom att vi inte vet den optimala bakteriefloran i magen eller den som kan tillsättas genom probiotika ska vara, kan du välja en probiotika som har bakterier från flera olika stammar. Då får du en bredd på de bakterier du tillsätter och därmed också (förhoppningsvis) effekt. Jag kan tex rekommendera märkena Holistic eller Lactiplus.

dried-2825_1280Skillnad prebiotika & probiotika

Prebiotika är tillskillnad från probiotika inte mikroorganismer utan är istället näring till mikroorganismerna. Det kan vara tex fibrer som mikroorganismerna kan använda sig av för energi och tillväxt. Humus- och fulvosyror är t.ex prebiotika för jordbakterier. Vissa jordbakterier kopplas till förbättring av symtom vid tex IBS; diarré, förstoppnng, magbesvär osv. Att äta fibrer är alltså nyttigt och gynnsamt för din tarmflora. Vi rekommenderas att äta 25-35gram fibrer/dag. Riksmaten som studerar kostintag i Sverige visar att vi får i oss för lite fibrer, generellt bör vi alltså äta mer fibrer. Våra 5 frukter/dag är en bra början för att täcka intaget. Ett exempel på fiberrika livsmedel är linfrö, kokosflingor, fikon och bönor. Några exempel på fiberrik frukt är päron, apelsin och banan.

Probiotika för immunförsvaret

bacteria-156864_1280Vi vet idag att vår tarmflora har en påverkan på vårt immunförsvar. Man har tex sett att laktobaciller kan stimulera vårt immunförsvar och gör oss mer motståndskraftiga mot infektioner. Man tror att det har att göra med att bakterierna påverkar immunförsvaret till att tillverka fler celler som kan motverka och döda angripande bakterier. När vi föds har vi i princip ingen magtarmflora och här har man förstått att själva födelsen är väldigt viktigt för hur barnets immunförsvar kommer att påverkas. När barn föds vaginalt sväljs bakterier från mammans vagina, tex laktobaciller. De barn som föds med kejsarsnitt får å andra sidan bakterier från personalens hud. Detta tror man kan medföra svårigheter för barnet i framtiden, immun-mässigt. Studier visar att barn som förlösts via kejsarsnitt löper högre risk än andra att utveckla allergier såsom astma och hösnuva. Därför undersöks nu möjligheten att moderns slidsekret tas vid kejsarsnitt och smetas in i barnets ansikte för att utsätta barnet för samma bakteriekultur som det skulle ha fått vid en vaginal förlossning.

 

Probiotika mot magproblem

Vid en antibiotika-kur kan probiotika vara mycket smart att tillsätta. Antibiotikan går hårt på alla bakterier vilket innebär att din tarmflora fått sig en rejäl törn. Det bidrar därför till att många får magproblem efter en antibiotika-kur. Tar du probiotika kan man förhindra negativ påverkan på tarmhälsan. Man kan även ta probiotika medan man tar antibiotika, men vänta minst 4 timmar mellan intaget. Vanligast är dock att man tar probiotika efter en antibiotika-kur för att stärka upp den egna tarmfloran.

Probiotika påverkar dina tarmrörelser positivt, vilket gör att din matsmältning och ditt upptag blir bättre. Därför kan probiotika hjälpa till med förstoppning, men även diarré. Undersökningar visar att vätskeersättning innehållandes probiotika gör att barn med diarré tillfrisknar snabbare. Det finns probiotika anpassad för barn på apoteket och hälsokosten. Det kan därför vara smart att ta en probiotika-kur innan en utlandsresa, speciellt om man ska till de länderna där det är känt att många turister får problem med diarré.

Vid problem med uppblåst mage, sk ballongmage, kan probiotika tänkas hjälpa. Många med diverse diffusa magproblem som IBS eller känslig mage kan bli bättre av att få balans i tarmfloran. Det skadar verkligen inte att prova om du inte har gjort det. Om man har problem med tex IBS eller känslig mage kan jag också varmt rekommendera matsmältningsenzymer. Jag får ofta ont i samband med måltid och tycker många gånger att kapslar med matsmältningsenzym till måltiden kan underlätta.

 

Probiotika mot hudproblem

health-621353_1280Huden består av flera lager som innehåller massor av bakterier, både de som kan göra nytta för oss och de som kan orsaka sjukdom. Den mikrofloran som finns på huden kallas på engelska skin microbiota eller på svenska hudens bakterieflora. Man har sett att bakterier på vår hud kan hjälpa till att mota bort patogena bakterier som kan orsaka infektion. Man har också sett att en “frisk” hud och en skadad hud tex med acne eller eksem har olika typer av bakterier och man tror att dessa hudsjukdomar/tillstånd kan ha ett samband med en obalans i hudens bakterieflora.

Från projektet jag nämnde ovan kommer vi att se mycket spännande resultat gällande mikrofloran på huden vilket kommer att ge oss bra underlag för rekommendationr och behandlingar vid hudsjukdomar. Tidigare har det forskats på probiotika och acne, där man haft hypoteser kring bakterieflorans påverkan. Ännu är inget fastställt, men i och med the Human microbiome project har jag förhoppningar på mer tydliga resultat. Som jag skrev tidigare så ser det ut som att de som har inflammatoriska sjukdomar som visar sig på huden tex Rosacea, acne eller eksem, kan blir hjälpta av att få balans i sin tarmflora. Därför rekommenderar jag som ekologisk hudvårdsterapeut ofta detta till kunder med dessa problem.

 

Har du tidigare testat probiotika och hur har det hjälpt dig? Kommentera gärna. Dela den här artikeln till de som du tror kan få nytta av att lära sig mer om vår tarmflora och hälsa. Gärna också till de som frenetiskt tvättar bort sina bakterier med tvål eller desinfektionsmedel. Om den personen är du; tänk vad du tar bort mycket snälla bakterier och ger plats till elaka bakterier! Troligen motsatt effekt mot vad du tror att du gjorde. Inom sjukhusvärlden är detta oundvikligt men vi som inte jobbar inom sjukhus behöver inte döda våra händer på det sättet – prata gärna med närmaste sjuksköterska och fråga hur deras händer mår efter alla år av desinfektionsmedel.

 

Sammanfattning – testa gärna probiotika vid dessa besvär;

– Probitoika mot Acne

– Probiotika mot rosacea

– Probiotika mot diarré

– Probiotika mot Eksem

– Probiotika vid IBS

– Probiotika efter antibiotika & penicillin

 

Referenser:

– Backhed, F., R.E. Ley, J.L. Sonnenburg, et al. 2005. Hostbacterial mutualism in the human intestine. Science 307:1915–1920.

Human Microbiome Project

Fibrer, Livsmedelsverket

Så gör lactoaciller oss friskare, Forskning och framsteg

Diarré hos barn, Vårdguiden

Live dirty, eat clean! Why the microbiome is the future of medicine

http://matallergier.se/tidigare-artiklar-hidden/20-kunskap6/1619-kejsarsnitt-ger-mager-tarmflora-och-risk-foer-allergi

http://kurera.se/probiotika/

A diversity profile of the human skin microbiota, Genom Research

http://www.sciencemag.org/content/337/6098/1115.abstract

Hudbakterier gör dig frisk, Allt om vetenskap

Mental Health may depend on creatures in the gut, Scientific American

– Samtliga bilder är från Pixabay; gratis bilder

 

Kommentera